Foto: Fredrik Pedersen

Et åpent brev fra styrelederen

Hei alle sammen,

En liten oppsummering av sesongen 2019/2020 og koronatiden.
Det nærmere seg årsmøte og sesongen i Rema 1000-ligaen 2019/2020 er slutt. Det har vært en tung og vanskelig sesong for alle som følge av de økonomiske utfordringene i klubben. Klubben har dessuten hatt store sportslige utfordringer pga skader. Avslutningen med korona – smitte bare understreker hvor krevende det siste året har vært.

Undertegnede har opplevd kriser før. Jeg husker enda krisen på begynnelsen av 90–tallet som startet allerede 21. oktober 1987 og finanskrisen i 2008/2009. Når slike hendelser inntreffer, er det det bare en ting som gjelder og det er å passe på likviditeten. Permitteringene av spillerne og trenere må forstås i den sammenheng. I dag er det bare tre ansatte i Gjerpen som ikke er permittert.

Jeg husker enda en artikkel i Aftenposten i august i fjor i forbindelse med «kick off» for sesongen. Av artikkelen fremgikk det at de øvrige klubbene mente at Gjerpen var en av favorittene til nedrykk. Det trodde jeg ikke på etter samtale med trener Pål Oldrup Jensen. Videre var tidligere Gjerpenspiller Andrea Rønning sikker på at Dorthe Groa ville bli toppskårer i Rema 1000-ligaen. Den første spådommen slo til, men ikke den siste dessverre.

Som økonom er jeg av den mening at Gjerpen burde vært levert til skifteretten i mai 2019. Klubben opparbeidet et underskudd på 1,2 millioner i første halvår. Da det nye styret overtok,var den daværende daglige lederen i en flyktningeleir i Syria på Røde Kors – oppdrag og den nye daglig leder skulle ikke tiltre før i midten av august. Få systemer var på plass i klubben og det fantes ikke noe salgsmateriale mot sponsormarkedet. En stor takk til Fjuz ved Lene Syvertsen Olsson som hjelp klubben ut av den knipa. Først i oktober/november var klubben ajour med betalingene. Vendepunktet var Dorthe – aksjonen hvor klubben samlet inn 100.000 kroner ekstra. Undertegnede vil takke velvillige sponsorer og frivillige for en ekstraordinær innsats som gjorde at klubben kom seg gjennom denne vanskelige perioden.

I innledningen til sesongen brakk Katinka Lillevik (visekaptein) hånden, i oktober under kampen mot Follo fikk Dorthe Groa en alvorlig kneskade og rett etterpå ble både Cecilie Løvdal og Oda Olsen skadet og var ute i flere uker. Disse skadene svekket laget betraktelig. Styret i Gjerpen gjorde flere fremstøt for å låne spillere fra andre klubber, men kostnadene for å leie inn nye spillere var urimelig høye og langt utenfor den økonomiske rekkevidden til Gjerpen. Lærdommen må være at dersom det økonomiske fundamentet ikke er tilstede klarer man ikke å håndtere en sportslig krise. Sluttresultatet blir som regel nedrykk!

Er det noe positivt fra sesongen 2019/2020? Jeg vil peke på fire forhold:

a) Samholdet og vennskapet mellom spillerne og trenerne har aldri vært sterkere. Beviset på det er at selv om Gjerpen rykker ned så mister klubben bare to spillere, Tiril Mørk til Larvik og Cecilie Løvdal. Jeg vil ønske begge to lykke til videre i nye klubber.

b) Den treningsinnsatsen som er lagt ned i sesongen 2019/2020 bør gi et godt grunnlag for bedre resultater neste sesong.

c) Klubben lot seg ikke friste til å bruke midler den ikke hadde for å berge plassen i eliteserien.

d) Gjerpen har et skrikende behov for kontinuitet i alle ledd og å legge negative hendelser de siste årene bak seg.

En liten advarsel til håndball – folket til slutt. Selv om begge landslagene for herrer og kvinner er i verdenstoppen, er norsk håndball en dyr og overadministrert idrett. Målt i antall lag utgjør antall håndball – lag 25 % av antall fotball – lag. Å melde på et håndball lag koster 10 ganger mer enn å melde på et fotball – lag.

Eliteseriedeltakelse er ikke et paradis. Eliteseriespill kostet Gjerpen 520.000 kroner i 2019 i form av avgifter og andre kostnader til forbund og region Sør. Dette utgjør ca. 15 % av klubbens kostnader i 2019. Eliteseriespill gir ingen direkte inntekter fra NHF.

Avslutningsvis vil undertegnede få takke sponsorer, frivillige, spillere og trenere for støtten og innsatsen i 2019/2020 sesongen, og vi håper dere vil være med også neste sesong!

Skien, 21.04.20

Christen Knudsen